Tromsø: op ontdekkingstocht in Noors Lapland

Tromsø : heb je altijd al het noorderlicht een keer willen zien, of in een slee met husky’s dwars door de sneeuw willen racen? Lapland is dan de ideale bestemming, en ook heel goed om met kinderen naar toe te reizen. Je kunt met een (georganiseerde) reis naar Fins Lapland, naar bijvoorbeeld Rovaniemi (de woonplaats van de kerstman) of Levi. Dat is alleen best nog een stukje reizen het binnenland in. Wij gingen naar Tromsø, in noord Noorwegen. Daar vlieg je rechtstreeks naar toe, dus in 3 uurtjes in ben je er. De ligging kan ook een nadeel hebben, maar daarover later meer….

Noorwegen witte sneeuwlandschap en opkomende zon

Op ons verlanglijstje naar Noord Noorwegen

Met Transavia vlieg je rechtstreeks naar Tromsø, en met de best gunstige vliegtijden (vrijdagochtend heel vroeg heen, maandag tussen de middag terug) kun je er gemakkelijk een weekend naar toe gaan. Wij gingen eind januari met op ons verlanglijstje: noorderlicht, walvissen spotten, een huskytocht maken en naar een rendier-farm. Daarmee hebben we een tocht met de sneeuwscooter helaas moeten laten vallen, dat paste echt niet meer in het weekend. En helaas kregen we een paar dagen van te voren te horen dat de walvissen en orka’s een week eerder dan ‘afgesproken’ al vertrokken waren. Het walvissenseizoen is van november tot en met eind januari, en wij waren er het laatste weekend van januari. Helaas dus net te laat.

De stad Tromsø

Tromsø zelf is een kleine stad aan de fjorden, een stuk boven de poolcirkel. Er omheen liggen wat heuvels en bergen, zodat de stad in een soort kom van bergen en water ligt. Een leuke stad met een gezellige winkelstraat, een paar musea en verschillende restaurantjes en ‘de kleinste bar van Europa’: een hotdogtent die heel populair is. Mensen staan in een lange rij te wachten voor een normale of rendier-hotdog, gecombineerd met warme chocolademelk of gluhwein. Gezellig! Ook in de kleine haven van Tromsø is het gezellig: er is een boulevard met wat restaurants en gewoon leuk om langs te lopen.

Ons vliegtuig landde al om 10.00 ’s ochtends, dus we hadden nog een mooie dag voor ons om de omgeving te verkennen. Ons appartement zat in het nieuwe gedeelte Vervet, een upcoming deel van de stad met nieuwe appartementen, wat eettentjes en een pier naar het water. Vanaf daar kun je via de Tromsøbrug naar het Noorse vasteland lopen. De brug is 38 meter hoog en een kilometer lang. Je doet er ongeveer 20 minuten over, en je hebt gelijk een prachtig uitzicht.

Tromsø: op ontdekkingstocht in Noors Lapland boot vaart op water

Ik was van te voren bang dat mijn 14 jarige zoon dit al mopperend zou doen omdat het best een stukje lopen is, maar hij vond het hartstikke leuk. Aan de overkant van de brug kom je gelijk bij de Ishavskatedralen, de poolkathedraal, in de vorm van een ijsberg. Leuk om even te bezoeken. En daarna door naar een van de hoogtepunten van onze trip, letterlijk en figuurlijk: de Fjellheisen-kabelbaan.

Kabelbaan in Tromsø

Vanaf de poolkathedraal is het ongeveer een kwartier lopen naar de Fjellheisen-kabelbaan. Vanaf het uitkijkpunt van zo’n 400 meter hoog, heb je een fantastisch uitzicht over de stad en de baai. Op deze vrijdagmiddag was het helder, ongeveer -10 en overal lag er sneeuw. Tel daarbij de volle maan op, die al rond 14.30 op kwam (in de winter komt de zon nauwelijks echt op boven de poolcirkel): het was een magische plek. We hebben er rondgewandeld en in het restaurantje een echt Noors kaneelbroodje gegeten. En vooral om ons heen gekeken, wat een uitzicht! Je kunt deze kabelbaan ook ’s avonds bezoeken, met veel mazzel kun je dan ook het noorderlicht zien vanaf hier.

Noorderlicht bezoeken in Noord Noorwegen

Bovenaan mijn verlanglijstje stond het zien van het noorderlicht. Een half jaar eerder was ik op IJsland, ook geweldig, maar daar hebben we het niet gezien. Gelukkig hebben we op deze heldere dag een noorderlichttour geboekt.

Je kunt ook zelf op pad gaan, door wat afgelegen plekken op te zoeken. Maar om zekerder te weten dat we het echt zouden zien, zijn wij met een tour gegaan. Er zijn verschillende tours die je kunt boeken, en zij weten precies de weersverwachting is en de juiste plekken om naar toe te gaan. Soms wordt het noorderlicht echt nagejaagd en wordt er door gereden tot in Zweden of Finland om het te zien.

Ondanks de volle maan op onze eerste reisdag (het licht van de maan dwarsboomt eigenlijk het noorderlicht) was het bij ons niet nodig om ver te rijden. Zo’n half uur buiten de stad zagen we het noorderlicht onderweg al verschijnen. En toen we eenmaal bij een baai aan het water stonden, liet het zich echt zien, in verschillende vormen. Bijzonder om mee te maken!

Rendieren in Tromsø

Zoals gezegd, het weer op onze eerste reisdag was geweldig. Maar de weersomstandigheden zijn in Tromsø niet stabiel. Op de tweede dag viel het nog mee: wat regen en mist. Als alternatief voor onze walvissentrip zijn we wel op een boottocht door de fjorden gegaan. Ook prachtig, maar we hebben de walvissen en orka’s wel gemist natuurlijk. ’s Avonds sloeg het weer echt om: keiharde regen. Op de besneeuwde wegen werd het daarmee spekglad.

Gelukkig was onze trip naar de rendierenfarm niet al te ver weg. Daar werden we vriendelijk begroet door de oorspronkelijke bewoners van Lapland: de Sami. In de stromende regen mochten we de rendieren voeren, en ook een klein stukje met een slee voortgetrokken door rendieren. Daarna kregen we een lokaal diner en vertelden de Sami over hun cultuur, oorspronkelijke leefwijze en hoe zij zich nu staande houden als nomadenvolk in de moderne tijd. Interessant!

Als het weer in Tromsø minder is

De stromende regen was een voorbode van nog veel slechter weer, waarbij we niet naar de husky’s konden reizen. Dat betekent dat we echt nog een keer terug ‘moeten’ naar Tromsø om alsnog een sledetocht met deze mooi honden te kunnen maken. Als alternatief zijn we naar aquarium en museum Polaria gegaan. Klein, maar wel een leuke plek om te bezoeken.

De stromende regen en gladde wegen werden opgevolgd door een enorme storm. Het was de afgelopen 15 jaar niet gebeurd, maar alle vluchten werden geannuleerd. Tromsø is een leuke stad om te verblijven, maar het allerleukste is natuurlijk om op pad te gaan. Het is een handige uitvalsbasis om de omgeving te bezoeken. De husky’s en sneeuwscooter hebben we gemist, en er is bijvoorbeeld ook een klein skigebied in de buurt om te skiën of te langlaufen.

Een dag later dan gepland konden we alsnog naar huis en kijken we terug op een avontuurlijke en stormachtige trip. Die smaakt naar meer, want wat is het noorden van Europa mooi en verrassend!